Accueil du site > Analyses et commentaires > sur le TPI > A propos du procès de Florence Hartmann

A propos du procès de Florence Hartmann

mercredi 5 novembre 2008

On trouvera ci-après le texte (en anglais) d’une déclaration cosignée par de nombreuses ONG implantées dans les pays de l’ex-Yougoslavie, concernant le procès intenté à Florence Hartmann par le TPIY :

Belgrade, 3 November 2008

Concerning the trial of journalist Florence Hartmann conducted before the Hague Tribunal for the alleged publication of confidential Appeals Chamber decisions in the Slobodan Milosevic case, human rights organizations from the successor states to the former Yugoslavia would like draw attention to the fact that the content of these decisions was the subject of many press reports and public debates after the International Court of Justice delivered it judgment in February 2007 in the case of BiH versus Serbia on charges of genocide and it is not clear why Ms. F. Hartmann has been singled out by the Hague judges.

In that period, human rights organizations in the entire region of the former Yugoslavia were openly discussing why the Hague Tribunal had not given the minutes of the Supreme Council of Defence of the Federal Republic of Yugoslavia to the International Court of Justice and why the International Court of Justice had not demanded these documents from Serbia in the process of adjudicating the case of BiH versus Serbia. Human rights organizations extensively criticized the decision made by the Hague Tribunal to accept the request submitted by Serbia to conceal parts of the Supreme Council of Defence’s minutes as well as the decision of the International Court of Justice not to demand the aforementioned minutes from Serbia, explaining that they possessed enough documents to make a decision. Human rights organizations from Serbia demanded that the Government of Serbia reveal the minutes of the Supreme Council of Defence and remove existing doubts that it had concealed evidence concerning the state’s responsibility for the genocide committed in BiH. There is a serious suspicion that the Hague Tribunal, by its decision on protective measures applied to the minutes of the Supreme Council of Defence, as well as the International Court of Justice, by its indifference concerning the gathering of important evidence, protected Serbia from possible responsibility for participating in the genocide committed in Srebrenica.

Human rights organizations from the region of the former Yugoslavia call on Serbia to waive these protective measures and remove any doubt that the concealed parts of the Supreme Council of Defence’s minutes hide facts about the responsibility of Serbia in the commission of the genocide in Srebrenica. Human rights organizations also call on the Hague Tribunal to clarify its decision to accept the request of Serbia [to conceal the text] and remove doubts that such decisions of the Hague Tribunal are confidential solely to hide from the public the fact that it protected Serbia from responsibility for genocide committed in Srebrenica. In relation to this, the trial of Florence Hartmann should be public and accessible for monitoring by human rights organizations.

Action for Human Rights, Podgorica Advocacy Training Resource Center, Prishtinë/Priština Aleskandar Zekovic, independent researcher of human rights abuses in Montenegro Anima – Center for Women and Peace Education, Kotor Association for Peace and Reconciliation, Gjakove/Ðakovica Association of Lawyers, Montenegro Association of Women to Women, Sarajevo B.a.B.e. – Women’s Human Rights Group, Croatia Bureau for Human Rights, Tuzla Center for Peace, Non-violence and Human Rights, Osijek Censor – Association for the promotion of free media Civic Action Pancevo, Pancevo Civic Committee for Human Rights, Zagreb Documenta, Zagreb Eye of vision, Peje/Pec Helsinki Committee for Human Rights in BiH, Sarajevo Helsinki Committee for Human Rights in Republika Srpska, Bijeljina Helsinki Committee for Human Rights in Serbia, Belgrade Helsinki Assembly of Citizens, Banja Luka Humanitarian Law Center, Belgrade Impunity Watch, Belgrade INTEGRA, Prishtinë/Priština International Forum-Montenegro KODI – Association of lawyers for women’s human rights, Peje/Pec Kosova Rehabilitation Center for Torture Victims, Prishtinë/Priština League of women voters in Montenegro Leskovac Committee for human Rights, Leskovac Montenegrin Women’s lobby Partners Kosova, Prishtinë/Priština Sandzak Committee for the Protection of Human Rights and Freedoms, Novi Pazar Women’s Safe House – Podgorica Women in Black, Belgrade Youth Initiative for Human Rights, Belgrade Youth Initiative for Human Rights, Podgorica Youth Initiative for Human Rights, Prishtinë/Priština Youth Initiative for Human Rights, Sarajevo YUKOM - Lawyers Committee for Human Rights, Belgrade

L’Association Sarajevo s’était, de son côté, jointe à la protestation adressée au TPIY par le Comité Mir Sada, de Lyon, et l’Association des survivants de la Drina-Srebrenica, de Genève, par la lettre suivante envoyée à cette juridiction le 20 octobre :

Monsieur le Président de la Chambre de première instance du TPIY Churchillplein 1 2517 JW LA HAYE (Pays-Bas)

Monsieur le Président,

J’ai l’honneur de vous informer que l’Association Sarajevo, présidée par Francis Jeanson, approuve pleinement les termes de la lettre que vous ont envoyée le Comité Bosnie Mir Sada, de Lyon et l’Association des Survivants de la Drina Srebrenica, de Genève, concernant l’inculpation de Florence Hartmann par votre tribunal.

L’Association Sarajevo regrette que l’action du TPIY, qu’elle a toujours soutenue malgré les critiques qui lui sont fréquemment adressées, soit entachée par une procédure aussi incompréhensible que scandaleuse.

Veuillez agréer, Monsieur le Président, l’expression de ma haute considération.

Le secrétaire général, Faik DIZDAREVIC